Global Talk verzorgt nu ook tolkdiensten voor het COA

Sinds 13 januari 2025 verzorgt Global Talk ook de tolken voor asielzoekers met een COA-zorgnummer binnen de zorgsector. Dit betekent dat u nu voor de inzet van alle tolken bij Global Talk terecht kunt.

Regelingen

Er zijn verschillende regelingen voor de financiering van tolken in de zorg waar u gebruik van kunt maken. Die zijn overzichtelijk in een stroomschema op een rij gezet. Bekijk het schema via onderstaande button of lees de uitgebreidere toelichting daaronder.
Stroomschema – tolk inzetten in de zorg

Tolk voor asielzoekers met een COA-zorgnummer

Binnen deze regeling kan er kosteloos een tolk ingezet worden voor asielzoekers met een COA-zorgnummer. Hierbij zijn een aantal aandachtspunten van belang:

  • COA-zorgnummer: u dient het tiencijferige COA-zorgnummer (zorgverzekeringsnummer) door te geven. Dit COA-zorgnummer begint altijd met de cijfers: 9010 of 9030.
  • Telefonische tolk: voor deze regeling geldt dat er alleen een telefonische tolk ingezet mag worden. Er kan gekozen worden voor een ad-hoc tolk, of bij schaarse talen voor een gereserveerde telefonische tolk. Tolken op locatie worden niet vergoed vanuit deze regeling.

Tolk inzetten voor Oekraïense ontheemden

Binnen deze regeling kan er kosteloos een tolk worden ingezet voor Oekraïense ontheemden. Hierbij zijn een aantal aandachtspunten van belang:

  • Talen: onder deze regeling vallen Oekraïens, Russisch en International Sign Language (gebarentaal).
  • Telefonische tolk: het uitgangspunt is dat er een telefonische tolk wordt ingezet.
  • Tolk op locatie: als er sprake is van een complexe behandeling en/of een crisissituatie is het ook mogelijk om gebruik te maken van een tolk op locatie.

Tijdens het aanvraagproces is het belangrijk om aan te geven om wat voor situatie het gaat.

Standaard dienstverlening

Heeft de client geen COA-zorgnummer of betreft het geen Oekraïense ontheemde? Kies dan voor ‘standaard dienstverlening’. Afhankelijk van de afspraken met uw praktijk kunnen er aanvullende gegevens gevraagd worden.

Eenvoudig een tolk inschakelen

Klik hier voor een overzichtelijk stroomschema, daar ziet u welke regeling u kunt gebruiken voor het inzetten van een tolk. U schakelt snel en gemakkelijk een tolk in via Tasnet, het online portal van Global Talk.

Vergoeding Tolkentelefoon via FAM

Het FAM vergoedt de tolkentelefoon voor alle huisartspraktijken in ons werkgebied. Huisartsen, AIOS en POH kunnen gebruiken maken van de tolkentelefoon. Meer hierover vindt u op FAM pagina over de tolkentelefoon.

Meer informatie?

Bekijk de website van Global Talk.