Pilot Noordewier: fysiotherapeut in de praktijk bewijst zijn waarde

In Gezondheidscentrum Noordewier liep dit voorjaar een pilot met een fysiotherapeut van FyzieAmersfoort met financiering van het FAM. Tijdens de pilot was er een wekelijks fysiotherapie-spreekuur in de huisartsenpraktijk. Acute klachten werden direct beoordeeld en patiënten konden meteen een advies krijgen. Op deze manier kregen de patiënten de juiste zorg zonder extra kosten voor de fysiotherapeut, konden zij in hun vertrouwde omgeving worden gezien en ook de druk op de huisartsenagenda nam hiermee af. We spraken huisarts Sylvie Deconinck over haar ervaringen met de pilot en de plannen voor het vervolg.

Jullie hebben de afgelopen maanden een pilot gedaan met een fysiotherapeut in de huisartsenpraktijk. Waar kwam dit idee vandaan?

Sylvie: “Ons idee was eigenlijk heel eenvoudig: met één oplossing drie doelen bereiken. Goed voor de patiënt, goed voor de huisarts en goed voor de fysiotherapeut. Door de fysiotherapeut letterlijk in de praktijk te zetten, konden we laagdrempelig samenwerken en sneller de juiste zorg bieden.”

Hoe hebben patiënten dit ervaren?

“Heel positief! Vooral patiënten met lage gezondheidsvaardigheden profiteerden enorm. Zij kregen veel meer voorlichting, dus de kans om verwachtingen en prognoses te bespreken, en samen keuzes te maken over welke zorg passend was. Voor veel van deze patiënten vormen de kosten vaak een hoge drempel, dus het was mooi om te zien dat ze dankzij dit spreekuur toch op het spreekuur van de fysiotherapeut kwamen.”

En hoe was het voor jou als huisarts?

“Voor ons was het een ontlasting van de agenda. Wat bijzonder is: geen enkele patiënt die bij de fysiotherapeut terechtkwam, kwam daarna terug bij de huisarts met dezelfde klacht. Dat gaf mij ruimte om andere zorgvragen op te pakken. Bovendien kon ik makkelijk een meekijkconsult inplannen. Dat maakte de samenwerking heel flexibel.”

Zijn er ook nog opvallende resultaten uit de evaluatie?

“Zeker! Slechts 20% van de patiënten ging daadwerkelijk in behandeling bij de fysiotherapeut, en 54% kon met alleen advies al verder. En het mooiste: er waren geen doorverwijzingen naar de tweede lijn nodig. Dat betekent dat veel klachten geen vervolg nodig hadden. De patiënt kon zelfstandig verder. Ook patiënten die normaal gesproken niet snel zelf een fysiotherapeut zouden raadplegen, hebben nu tóch die stap gezet.”

Hoe werkte dit in de praktijk en waar liepen jullie tegenaan?

“De assistentes maakten een eerste inschatting van de klachten en verwezen de patiënt vervolgens naar de fysiotherapeut, die in het systeem van de huisarts werkte. De huisarts declareerde het consult en betaalde daarmee de inzet van de fysiotherapeut, eigenlijk net zoals bij een praktijkondersteuner beweginsapparaat. Een aandachtspunt was dat de assistentes soms wat extra uitleg nodig hadden om goed te beoordelen welke patiënten geschikt waren. Ook waren er patiënten die toch liever eerst de huisarts wilden spreken.”

Hoe nu verder?

“Vanwege de positieve ervaringen hebben we afgesproken om vanaf 1 november 2025 het spreekuur eens per twee weken te continueren. We willen het breder uitzetten onder huisartsen in de wijk, bespreken bij Huisartsen Eemland en ook presenteren aan Zilveren Kruis. We zijn benieuwd naar de mogelijkheden om dit structureel te organiseren.”

Tot slot: wat is voor jou de belangrijkste les uit dit project?

“Voor mij is het belangrijk dat de juiste zorg op de juiste plek terechtkomt. Klachten aan het bewegingsapparaat kunnen vaak goed door de fysiotherapeut worden behandeld, zonder dat de huisarts daar eerst tussen hoeft te komen. Goede voorlichting, kennis van het bewegingsapparaat en uitgebreid lichamelijk onderzoek spelen daarbij een grote rol en juist daar ligt de kracht van de fysiotherapeut. Zij hebben meer tijd en specifieke kennis om patiënten goed te begeleiden.”

Meer informatie

Wil je meer weten over dit project of zelf een dergelijk project indienen? Neem dan contact met ons op via info@fondsam.nl. Meer over FAM-projecten vind je op de projectenpagina.