Tolkentelefoon
Het FAM vergoedt de tolkentelefoon voor alle huisartspraktijken in ons werkgebied. Er wordt gebruik gemaakt van de telefonische dienstverlening van Global Talk. Huisartsen, AIOS en POH kunnen gebruiken maken van de tolkentelefoon.
Sinds januari 2025 verzorgt Global Talk ook de tolken voor asielzoekers met een COA-zorgnummer binnen de zorgsector. Dit betekent dat u nu voor de inzet van alle tolken bij Global Talk terecht kunt. Lees hier meer.
Werkwijze
- Bel het nummer van Global Talk op 088 255 52 22.
- Vermeld de klantcode Fonds Achterstandswijken Midden Nederland: 482680.
- Geef de praktijknaam en de naam van de huisarts met postcode en huisnummer door.
- Op deze wijze wordt de factuur direct naar het FAM gestuurd.
- Voor de meeste talen krijgt u direct een tolk aan de lijn maar soms is er een wachttijd.
Reserveer niet – voorkom annuleringskosten
Het komt vast wel eens voor dat u een tolk heeft gereserveerd en de patiënt op het laatste moment afbelt. De tolkentelefoon brengt dan kosten in rekening voor de annulering. Deze kosten worden bij de praktijk in rekening gebracht. Om deze kosten te voorkomen, kunt u direct bellen als u een tolk nodig heeft. Uit ervaring blijkt dat de tolkentelefoon goed bereikbaar is. Binnen twee minuten heeft u vaak al een tolk aan de lijn. Reserveer daarom niet vooraf.
Tasnet: online een tolk aanvragen
Wilt u een tolk inschakelen, zonder in de wacht te hoeven staan? Dat kan eenvoudig via Tasnet: het online portal van Global Talk. Tasnet is beschikbaar in de webbrowser en als mobiele app. Hier kunt u eenvoudig en snel ad-hoc een tolk inschakelen. Lees meer
Vergoeding FAM
De kosten worden vergoed door het FAM. De kosten van eventuele annulering worden doorberekend aan de praktijk.
Vragen of informatie
Voor vragen of meer informatie kunt u contact opnemen met FAM via info@fondsam.nl of de website van Global Talk bekijken via www.globaltalk.nl.