“Ik wacht eigenlijk elke dag op de storm, maar die komt niet”, vertelt Renske Nijhuis van huisartsenpraktijk Carnegiedreef in Utrecht. FAM heeft het afgelopen jaar een project ondersteund op de Carnegiedreef waarbij het doel was om de werkdruk te verminderen en een gezonder werkklimaat te realiseren voor behoud van artsen en medewerkers. Uit de uitspraak van Renske blijkt al dat de inspanning in het afgelopen jaar resultaat heeft geboekt. Zij deelt graag haar ervaringen en tips.
Tips
Renske: “Inmiddels is er een goede bezetting en daardoor is er rust. Maar er is veel veranderd op de praktijk.” De Carnegiedreef heeft de volgende wijzigingen doorgevoerd en acties ondernomen om de werkdruk te verminderen:
- Invoeren van een dagopening en dagsluiting.
- Meer tijd voor het assistententeam gemaakt. Dit levert veel op (trial en error met begeleiding).
- Agenda aangepast en uitgetest wat voor ons goed werkt. Gespeeld met diverse opties die voor ons werken:
- Twee inloopspreekuren: 2 x p/d 1 uur. In 5 minuten behandelt de spoedarts vragen. Daarnaast hebben we een niet-spoedarts die 15 minuten per patiƫnt kan inplannen.
- Gedurende de dag dus geen kleine dingen (plekjes, bultjes, griepcontroles) want die komen op het inloopspreekuur. Hierdoor is er minder druk voor de arts en tijd voor de ‘echte zaken’.
- Mensen mogen dus ook niet verschijnen als de klacht is verdwenen maar voelen zich wel gehoord.
- Veel aandacht en opleiden rondom triage. Dit ook begeleiden bij de assistenten.
- Lean sessie workshop gevolgd. Dit toegepast op het spreekuur: Inloopspreekuur is kort, klein, efficient, en boze client worden voorkomen omdat ze niet meer zo lang hoeven te wachten op een afspraak.
- Zelf assistenten geschoold op medische inhoudelijk gebied (medicatie) en aan de hand van de declaratiewijzer LHV.
- Protocollen doornemen en updaten en daarna verantwoordelijkheid delegeren.
Hoe gaan jullie nu verder?
“Waar we de komende maanden nog mee verder gaan is het vormen van het team. Een adviseur gaat ons daarbij begeleiden waarbij de hulpvraag gebaseerd is op de eigen verantwoordelijkheid en het teamproces. We gaan ook gebruik maken van de huisartsmonitor. Daarna kunnen we ons richten op kwaliteit en beleid maken zodat er helderheid is over afspraken en we allemaal weten wat de bedoeling is”, vertelt Renske.
Wat is de belangrijkste les die jullie hebben geleerd?
“Mijn belangrijkste tip is: Ga spelen met de agenda. Wij hadden extreem weinig plekken en deden veel ad hoc. We hebben van alles geprobeerd om te zien wat het beste werkt. Dit hebben we in de zomermaanden uitgeprobeerd omdat we het toen iets rustiger hadden.
Natuurlijk werkt niet alles voor elke arts hetzelfde, zoals de inloop niet laten uitlopen en dergelijke. Daarnaast kosten onervaren assistentes heel veel tijd. Voor alle praktijken die ook aan de slag willen gaan, kan ik aanbevelen: maak een plan van aanpak en neem het personeel mee in hoe jullie iets in de praktijk willen veranderen.”
Meer informatie
Heeft u ook interesse in de ondersteuning van FAM bij het verminderen van de werkdruk in uw praktijk? Neem dan contact op met Sonia Jennings, fondscoordinator@utrechtsfondsachterstandswijken.nl.