Minder werkdruk bij Huisartsenpraktijk Carnegiedreef

“Ik wacht eigenlijk elke dag op de storm, maar die komt niet”, vertelt Renske Nijhuis van huisartsenpraktijk Carnegiedreef in Utrecht. FAM heeft het afgelopen jaar een project ondersteund op de Carnegiedreef waarbij het doel was om de werkdruk te verminderen en een gezonder werkklimaat te realiseren voor behoud van artsen en medewerkers. Uit de uitspraak van Renske blijkt al dat de inspanning in het afgelopen jaar resultaat heeft geboekt. Zij deelt graag haar ervaringen en tips.

Tips

Renske: “Inmiddels is er een goede bezetting en daardoor is er rust. Maar er is veel veranderd op de praktijk.” De Carnegiedreef heeft de volgende wijzigingen doorgevoerd en acties ondernomen om de werkdruk te verminderen:

  • Invoeren van een dagopening en dagsluiting.
  • Meer tijd voor het assistententeam gemaakt. Dit levert veel op (trial en error met begeleiding).
  • Agenda aangepast en uitgetest wat voor ons goed werkt. Gespeeld met diverse opties die voor ons werken:
    • Twee inloopspreekuren: 2 x p/d 1 uur. In 5 minuten behandelt de spoedarts vragen. Daarnaast hebben we een niet-spoedarts die 15 minuten per patiënt kan inplannen.
    • Gedurende de dag dus geen kleine dingen (plekjes, bultjes, griepcontroles) want die komen op het inloopspreekuur. Hierdoor is er minder druk voor de arts en tijd voor de ‘echte zaken’.
    • Mensen mogen dus ook  niet verschijnen als de klacht is verdwenen maar voelen zich wel gehoord.
    • Veel aandacht en opleiden rondom triage. Dit ook begeleiden bij de assistenten.
  • Lean sessie workshop gevolgd. Dit toegepast op het spreekuur: Inloopspreekuur is kort, klein, efficient, en boze client worden voorkomen omdat ze niet meer zo lang hoeven te wachten op een afspraak.
  • Zelf assistenten geschoold op medische inhoudelijk gebied (medicatie)   en aan de hand van de declaratiewijzer LHV.
  • Protocollen doornemen en updaten en daarna verantwoordelijkheid delegeren.
FAM - werkdruk

Hoe gaan jullie nu verder?

“Waar we de komende maanden nog mee verder gaan is het vormen van het team. Een adviseur gaat ons daarbij begeleiden waarbij de hulpvraag gebaseerd is op de eigen verantwoordelijkheid en het teamproces. We gaan ook gebruik maken van de huisartsmonitor. Daarna kunnen we ons richten op kwaliteit en beleid maken zodat er helderheid is over afspraken en we allemaal weten wat de bedoeling is”, vertelt Renske.

Wat is de belangrijkste les die jullie hebben geleerd?

“Mijn belangrijkste tip is: Ga spelen met de agenda. Wij hadden extreem weinig plekken en deden veel ad hoc. We hebben van alles geprobeerd om te zien wat het beste werkt. Dit hebben we in de zomermaanden uitgeprobeerd omdat we het toen iets rustiger hadden.
Natuurlijk werkt niet alles voor elke arts hetzelfde, zoals de inloop niet laten uitlopen en dergelijke. Daarnaast kosten onervaren assistentes heel veel tijd. Voor alle praktijken die ook aan de slag willen gaan, kan ik aanbevelen: maak een plan van aanpak en neem het personeel mee in hoe jullie iets in de praktijk willen veranderen.”

Meer informatie

Heeft u ook interesse in de ondersteuning van FAM bij het verminderen van de werkdruk in uw praktijk? Neem dan contact op met Sonia Jennings, fondscoordinator@utrechtsfondsachterstandswijken.nl.

Drie op de tien Nederlanders heeft lage gezondheidsvaardigheden

Mensen met onvoldoende of beperkte gezondheidsvaardigheden ondervinden vaak negatieve gevolgen hiervan op hun gezondheid. Zij kunnen bijvoorbeeld minder goed omgaan met ziekte, maken vaker fouten met het innemen van geneesmiddelen en hebben meer moeite om de informatie van de zorgverlener te begrijpen. Uit recente cijfers van het Nivel Consumentenpanel Gezondheidszorg blijkt dat drie op de tien Nederlanders lage gezondheidsvaardigheden heeft. Lees het gehele Nivel nieuwsbericht en bekijk de Factsheet Gezondheidsvaardigheden Cijfers 2019.

FAM - gezondheidsvaardigheden

Steun petitie taalbarrieres 

Iedereen in Nederland heeft recht op goede zorg. Door een taalbarriere is dit voor vele vluchtelingen, studenten, arbeids- en kennismigranten echter niet vanzelfsprekend. De Johannes Wier Stichting heeft daarom op 10 december, Human Rights Day, een oproep gedaan aan Jan Kremer, voorzitter van de Kwaliteitsraad van Zorginstituut Nederland, om het ontwikkelen van een kwaliteitsstandaard Taalbarrieres in de Zorg en het Sociaal Domein op de Meerjarenagenda te plaatsen. Daarmee kunnen patiënten zorgverleners en verzekeraars samen verantwoordelijkheid nemen voor goede communicatie en voor een juridisch, ethisch en financieel verantwoord beleid. FAM steunt deze petitie. U ook? Lees meer en teken de petitie…

E-health kan toegankelijkheid zorg belemmeren

Niet elke patiënt heeft de digitale vaardigheid waar de zorg om vraagt. Zorgverleners zijn zich daar onvoldoende bewust van, waardoor er ongelijkheid ontstaat voor de toegankelijkheid van zorg. Het Medisch Contact schrijft: hoog tijd dat opleidingen hier de aandacht op vestigen. Als best practice wordt de FAM Taalbox en de workshop ‘Communiceren met laaggeletterden’ van Pharos genoemd, welke wordt gefinancierd door FAM.
Bekijk het gehele artikel in Medisch Contact of lees het artikel in pdf.

 

Succesvolle sTOPPERS!

“Hij is mijn allerbeste vriend”, vertelt acteur ‘Frits’. “Maar ik heb nu een nieuwe start gemaakt: ik ben gestopt met roken voor mijn dochter.” De theatershow van de sTOPPERS! begon heel rustig. Maar binnen enkele minuten zitten de deelnemers in een wervelwind van de wereld van het stoppen met roken. De deelnemers aan de FAM scholing De sTOPPERS! waren erg enthousiast: “Een van de leukere nascholingen, ik voelde me na afloop direct gemotiveerd om in de praktijk weer meer met stoppen met roken aan de slag te gaan!”

Lees verder “Succesvolle sTOPPERS!”

Nieuw bestuurslid – huisarts Leonard van Egmond

Sinds oktober versterkt Leonard van Egmond het FAM bestuur. Hij zet zich graag in voor net dat beetje extra zorg in de achterstandswijken als bestuurslid bij FAM. Leonard:  Sinds enkele jaren ben ik huisarts in de Utrechtse wijk Zuilen, een wijk met een diverse en veranderende populatie.
Veel van onze patiënten hebben problemen in verschillende domeinen van het leven: Schulden, verslaving, werkeloosheid, relatieproblemen. Allemaal zaken die je gezondheid sterk beïnvloeden. Om met al die factoren rekening te kunnen houden is het nodig om als huisarts tijd te hebben om verder te kijken dan het medische deel. FAM faciliteert huisartsen in achterstandswijken om goede zorg te kunnen leveren die soms een stukje verder gaat. Hier maak ik mij graag sterk voor.”

FAM - Leonard van Egmond

Bekijk alle FAM bestuursleden.

Vernieuwde  website Verwijswijzer.nl

De nieuwe Verwijswijzer is online! Wilt u weten waar uw patiënten terecht kunt voor een verklaring over uw gezondheid of een keuring? Of hoe u hulp bij ziekte kunt krijgen door middel van hulpmiddelen of aanpassingen? En wanneer u deze vergoed krijgt? Verwijs dan naar de Verwijswijzerutrecht.nl. De verwijswijzer wordt mogelijk gemaakt door FAM.

De verwijswijzer is gemaakt voor huisartsen, medewerkers van huisartspraktijken en de patiënten.

Veel mensen komen onterecht bij de (eigen) huisarts met vragen naar bijvoorbeeld een gezondheidsverklaring of een aanvraag van een hulpmiddel. De (eigen) huisarts kan of mag in veel gevallen niet aan de vragen beantwoorden. De verwijswijzer geeft informatie over waar de patiënt wel terecht kan.

Nieuwe voorzitter FAM

Een huisarts die met beide benen in de achterstandswijk staat, dat is Sascha Kotterer. Na een aantal jaar als bestuurslid in het FAM bestuur te hebben gezeten, is het nu tijd voor haar om het voorzitterschap van Berthon Rikken, die stopt als FAM bestuurder, over te nemen. Sascha begrijpt waar behoefte aan is in de achterstandswijken en gaat zich actief inzetten voor de achterstandsproblematiek in Utrecht en Amersfoort.

Bekijk het gehele bestuur

FAM - Sascha Kotterer